Nedan finns en checklista för vad man kan göra om olyckan är framme
Här kommer en länk till friluftsfrämjandets materialbank som är väldigt bra: https://friluftsframjandet.se/mina-sidor/verktyg–materialbank/viktigt-att-veta/kris-och-sakerhet/
Checklista vid olycka i en skidbacke
· Bedöm olyckan och nivå av krisläge
· Ring alltid 112 om det är akutläge
· Om det inte är akutläge, ring direkt den ansvariga i backen för skoterhjälp
· Lämna aldrig någon i backen utan ledare
· Ledare 1 stannar kvar med den skadade och inväntar skoter
· Ledare 2 tar därefter gruppen vidare
· Är du ensam ledare just vid det tillfället, stanna med alla i gruppen vid olyckan tills hjälp kommer
· Backansvariga tar över situationen och kontaktar eventuellt skoterpersonal eller åker själv vid mindre allvarlig olycka
· Backansvarig bedömer om det är allvarligt ringer då 112 och kontaktar därefter förälder
· Ledaren ringer förälder på kvällen och hör hur deltagaren mår och återkopplar till den backansvarige
· Om det är ett försäkringsärende gör en skadeanmälan, se nedan
LEDARENS CHECKLISTA VID KRIS – innan, under och efter aktiviteten
Innan aktivitet/resa
· Uppdaterad deltagarlista ska finnas med vid varje tillfälle. Ett ex. av listan skall också finnas hos lokalavdelningen.
· Telefonlista över föräldrar/anhöriga ska finnas med vid varje aktivitet. Ett ex. av listan skall också finnas hos lokalavdelningen.
· Starta varje träff med att ta ett gruppfoto och räkna in hur många deltagare som är med just vid det tillfället.
· Ta alltid med ditt Kriskort som du har fått vid din ledarutbildning och lägg in krisnumret i din mobil.
· Var alltid minst två ledare (en ledare och en hjälpledare).
· Gör en rollfördelning i det fall olyckan skulle vara framme (vem tar hand om den skadade, vem hanterar kontakten med polis/föräldrar/Krisledningsgruppen och vem tar hand om övriga i gruppen?)
· Ha som regel att en ledare tar täten och en ledare går sist i gruppen när gruppen förflyttar sig.
· Ta alltid med Första hjälpen-väskan.
· Ha koll på vad vår medlemsförsäkring innebär.
Efter olyckan
· Se till att hela gruppen, även de som inte varit vittne till olyckan samlas i en lokal
· Vid dödsfall meddelar polisen den drabbades anhöriga
· Kontakta lokalavdelningens ordförande och informera om vad som hänt, nuläget och kom överens om hur ni går vidare
· Se till att alla, inklusive ledarna, sover och äter så normalt som möjligt
· Vid behov av specialinsatser, kontakta Friluftsfrämjandets krisnummer
· Erbjud behövande fortsatt krisstöd på hemorten
· Följ upp tillståndet hos alla i gruppen
Massmedia
Prata inte med massmedia själv utan hänvisa alltid till Friluftsfrämjandets krisledningsgrupp (08-657 49 28) som i sin tur får kontakta pressansvarig eller generalsekreterare/talesperson.
Checklista ”när krisen är över”
· Samla alla inblandade parter när krisen är över och gör en utvärdering
· Eventuell debriefing med inblandade parter t ex. Krisledningsgruppen, POSOM
· Mindre workshop för att gå igenom det inträffade för lärande/återkoppling:
o Vad var det som hände?
o Vad gjorde vi?
o Vad blev resultatet? Rätt eller fel?
o Lärdomar/erfarenheter till nästa gång
· Komplettera och ändra vid behov krisplan, krispärm, organisation och checklistor
· Behövs utbildning/övning?
· Gör ett socialt och ekonomiskt avslut
· Ledare och lokalavdelningen skriver ihop en incidentrapport och skickar den till incident@friluftsframjandet.se. Mer information om incidentrapportering finner du på www.friluftsframjandet.se