STOCKHOLMS SKID- OCH SNOWBOARDSKOLAS ledarsida

”Världens bästa friluftsupplevelser för alla, guidade av Sveriges mest eftertraktade ledare.”

Säkerhet och krishantering

Nedan finns en checklista för vad man kan göra om olyckan är framme

Här kommer en länk till friluftsfrämjandets materialbank som är väldigt bra: https://friluftsframjandet.se/mina-sidor/verktyg–materialbank/viktigt-att-veta/kris-och-sakerhet/

Checklista vid olycka i en skidbacke

·        Bedöm olyckan och nivå av krisläge

·        Ring alltid 112 om det är akutläge

·        Om det inte är akutläge, ring direkt den ansvariga i backen för skoterhjälp

·        Lämna aldrig någon i backen utan ledare

·        Ledare 1 stannar kvar med den skadade och inväntar skoter

·        Ledare 2 tar därefter gruppen vidare

·        Är du ensam ledare just vid det tillfället, stanna med alla i gruppen vid olyckan tills hjälp kommer

·        Backansvariga tar över situationen och kontaktar eventuellt skoterpersonal eller åker själv vid mindre allvarlig olycka

·        Backansvarig bedömer om det är allvarligt ringer då 112 och kontaktar därefter förälder

·        Ledaren ringer förälder på kvällen och hör hur deltagaren mår och återkopplar till den backansvarige

·        Om det är ett försäkringsärende gör en skadeanmälan, se nedan

 

LEDARENS CHECKLISTA VID KRIS – innan, under och efter aktiviteten

Innan aktivitet/resa

·        Uppdaterad deltagarlista ska finnas med vid varje tillfälle. Ett ex. av listan skall också finnas hos lokalavdelningen.

·        Telefonlista över föräldrar/anhöriga ska finnas med vid varje aktivitet.  Ett ex. av listan skall också finnas hos lokalavdelningen.

·        Starta varje träff med att ta ett gruppfoto och räkna in hur många deltagare som är med just vid det tillfället.

·        Ta alltid med ditt Kriskort som du har fått vid din ledarutbildning och lägg in krisnumret i din mobil.

·        Var alltid minst två ledare (en ledare och en hjälpledare).

·        Gör en rollfördelning i det fall olyckan skulle vara framme (vem tar hand om den skadade, vem hanterar kontakten med polis/föräldrar/Krisledningsgruppen och vem tar hand om övriga i gruppen?)

·        Ha som regel att en ledare tar täten och en ledare går sist i gruppen när gruppen förflyttar sig.

·        Ta alltid med Första hjälpen-väskan.

·        Ha koll på vad vår medlemsförsäkring innebär.

 

Efter olyckan

·        Se till att hela gruppen, även de som inte varit vittne till olyckan samlas i en lokal

·        Vid dödsfall meddelar polisen den drabbades anhöriga

·        Kontakta lokalavdelningens ordförande och informera om vad som hänt, nuläget och kom överens om hur ni går vidare

·        Se till att alla, inklusive ledarna, sover och äter så normalt som möjligt

·        Vid behov av specialinsatser, kontakta Friluftsfrämjandets krisnummer

·        Erbjud behövande fortsatt krisstöd på hemorten

·        Följ upp tillståndet hos alla i gruppen

 

Massmedia

Prata inte med massmedia själv utan hänvisa alltid till Friluftsfrämjandets krisledningsgrupp (08-657 49 28) som i sin tur får kontakta pressansvarig eller generalsekreterare/talesperson.

Checklista ”när krisen är över”

·        Samla alla inblandade parter när krisen är över och gör en utvärdering

·        Eventuell debriefing med inblandade parter t ex. Krisledningsgruppen, POSOM

·        Mindre workshop för att gå igenom det inträffade för lärande/återkoppling:

o   Vad var det som hände?

o   Vad gjorde vi?

o   Vad blev resultatet? Rätt eller fel?

o   Lärdomar/erfarenheter till nästa gång

·        Komplettera och ändra vid behov krisplan, krispärm, organisation och checklistor

·        Behövs utbildning/övning?

·        Gör ett socialt och ekonomiskt avslut

·        Ledare och lokalavdelningen skriver ihop en incidentrapport och skickar den till incident@friluftsframjandet.se. Mer information om incidentrapportering finner du på www.friluftsframjandet.se