STOCKHOLMS SKID- OCH SNOWBOARDSKOLAS ledarsida

”Världens bästa friluftsupplevelser för alla, guidade av Sveriges mest eftertraktade ledare.”

Lektionsupplägg och progressionsmål

Nedan följer förslag på lektionsupplägg och progressionsmål för våra olika deltagargrupper (OBS, skulle  behöva utvecklas ytterligare. Kontakta grenledarna ifall du vill bidra!)

Snögubbar 4-6 år (MAX 6 deltagare per grupp)
Nybörjarkurs för de minsta där vi tränar på att hantera skidorna, bromsa, stanna och svänga. Undervisningen bygger på mycket skoj och lek i skidmiljö.
Förkunskapskrav: Inga förutom att barnet kan vara borta från mamma och pappa

Snögubbar lektion 1
2. Uppvärmning- lek!
3. Målet med lektionen är att ha kul,  lära oss sätta på oss skidorna, åka liftandes till halva backen. Prata om glasstruten/pizzaslicen.
4. Avslutning – sista 10 minuterarna med fika – gör en sammanfattning om vad vi gjort på dagens lektion, vad har vi övat på/lärt oss? Avsluta med en ramsa ex Tack och adjö – massor med snö!

Snögubbar lektion 2
2. Uppvärmning
3. Prata om glasstruten/pizzaslicen – öva på den- ha kul!!!

Snögubbar lektion 3
3. Målet lektion

Snöstjärnor 4-6 år (MAX 8 deltagare per grupp)
Fortsättningskurs för de minsta som redan kommit igång med sin skidåkning. Vi försöker bli ännu bättre på att svänga och bromsa i barnbacken för att sedan, beroende på gruppen, fortsätta i de större backarna.

Förkunskapskrav: Barnet har gått Snögubbar eller åkt skidor tidigare och kan bromsa och stanna i barnbacken.

3. Målet lektion

Snökanoner 4-6 år (MAX 10 deltagare per grupp)
Avancerad kurs för de barn som åkt mycket skidor och vill utvecklas vidare. Detta är den snabbaste gruppen, barnet kan svänga, bromsa och stanna utan problem. Barnet kan åka i de större backarna och har testat att åka ankarlift själv. Vi åker fartfyllt och lekfullt i hopp, gupp och alla typer av backar. Allt för att bli en ännu bättre och säkrare skidåkare.
Förkunskapskrav: Barnet kan åka skidor och har åkt en del tidigare.

3. Målet lektion

Smygare 7-11 år (MAX 6 deltagare per grupp)
Nybörjarkurs för de äldre där vi tränar på att hantera skidorna, bromsa, stanna och svänga i barnbacken. Inlärningen baseras på lek. När vi behärskar barnbacken är målet att ta oss till de större backarna.
Förkunskapskrav: Inga-

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Glidare 7-11 år (MAX 8 deltagare per grupp)
Fortsättningskurs där vi har kul samtidigt som vi blir säkrare och modigare skidåkare. Vi börjar i barnbacken för att fräscha upp gamla kunskaper för att sedan fortsätta i de större backarna.
Förkunskapskrav: Barnet har gått Smygare eller åkt skidor tidigare och kan bromsa, stanna och svänga och behärskar större backar.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Fräsare 7-11 år (MAX 10 deltagare per grupp)
Avancerad kurs med högt tempo för 7-11 åringar. Mycket fart under roliga och lekfulla förhållande i alla typer av backar. Kursen anpassas efter barnens förmåga.
Förkunskapskrav: Du ska vara på god väg att åka med parallella skidor och klarar av ankarliften själv. Du vågar det mesta och kan åka med bra fart i alla backar.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Ungdom steg 1 – 12-16 år (MAX 8 deltagare per grupp)
Nybörjarkurs för ungdomar. Vi tränar på att bekanta oss med utrustningen och hur du hanterar den. Vi tränar på att glida, svänga, stanna och åka lift. Vi börjar i barnbacken med målet att gå vidare till de större backarna.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Ungdom steg 2 – 12-16 år (MAX 10 deltagare per grupp)
Fortsättningskurs för ungdomar. Du kan stanna och svänga och vill utveckla din skidåkning mot parallellsväng, carving och kanske även hopp.
Förkunskapskrav: Du ska kunna stanna, svänga och åka lift.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Snowboard steg 1 – 7-11 år (MAX 6 deltagare per grupp)
Nybörjarkurs för barn som vill lära sig åka snowboard.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Snowboard steg 2 – 7-11 år (MAX 8 deltagare per grupp)
Fortsättningskurs där vi försöker bättra på din balans och din kontroll. Under kursen försöker vi lägga en grund som gör att du kan testa på brantare terräng, hopp och rails.
Förkunskapskrav: Du kan på ett kontrollerat sätt ta dig ner i flacka backar, svänga åt bägge hållen samt åka ankarlift själv.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Snowboard ungdom 1 – 12-16 år (MAX 8 deltagare per grupp)
Nybörjarkurs för ungdomar som vill lära sig åka snowboard.

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Snowboard ungdom 2 – 12-16 år (MAX 10 deltagare per grupp)

Bjuda in freeskiers för en presentation??

Vuxen steg 1 – Från 16 år (MAX 6 deltagare per grupp)
Nybörjarkurs för vuxna. Vi bekantar oss med utrustningen och hur du hanterar den. Vi tränar på att glida, svänga, stanna och åka lift. Vi börjar i barnbacken med målet att gå vidare till de större backarna.

3. Målet lektion

Vuxen steg 2 – Från 16 år. (MAX 8 deltagare per grupp)

Fortsättningskurs för vuxna. Du kan stanna och svänga och vill utveckla din skidåkning mot parallellsväng, carving och kanske även hopp. Du kanske har tagit en del lektioner och åkt lite tidigare eller inte har åkt på ett par år och behöver fräscha upp dina kunskaper.
Förkunskapskrav: Du ska kunna stanna, svänga och åka lift.