Bokningsfrågor

Var anmäler jag intresse till årets gruppskidskola?
Här: intresseanmälan.

Hur hittar jag information om min bokning?
Se länken som skickades när du gjorde intresseanmälan.

Kan jag byta grupp eller preferenser jag angav vid intresseanmälan?
Du kan alltid göra om intresseanmälan. Se min sida.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med den kurs jag blivit erbjuden efter intresseanmälan?
Tacka nej till kursen på ’min sida’ (en länk har skickats till din mejladress). Se sedan om det finns några restplatser.

Kan jag byta grupp när jag har betalat?
Se om det finns några platser lediga. Avanmäl dig (se nedan) och gör en ny bokning. Kontakta oss för återbetalning.

Hur gör jag för att avanmäla mig?
Gå in på Min sida och klicka Avboka. Återbetalning sker vid avbokningen minst 2 veckor innan kursstart. Efter det behöver man läkarintyg. En administrativ avgift på 100 kr tas ut. Påbörjad kurs återbetalas ej.

Kan jag ta igen ett tillfälle någon annan gång om jag är sjuk eller bortrest?
Nej, det går tyvärr inte.

Finns det en kölista som man kan anmäla sig till?
Ja, gör en intresseanmälan.

Hur fördelas platserna i gruppskidskolan?
Slumpvis fram till ni får platsbesked i december. De som anmäler sig efter får plats i turordning. Vi har som ambition att så många som möjligt ska bli nöjda, det är också en faktor som spelar in när platserna fördelas.

Varför får jag inte välja en dag och tid själv när jag bokar?
Skidskolan har väldigt hög efterfrågan. Förut släppte vi alla platser samtidigt vilket fungerade väldigt dåligt. Med det nya systemet ser vi till att så många som möjligt blir nöjda, även om våra platser är begränsade.

Hur många platser har ni i skidskolan?
Cirka 500, varav cirka 100 i gruppen Grön 5-6 år.

Varför har ni inte fler platser?
Varje år arbetar ca 50 skidlärare med den operativa verksamheten. Vi behöver bli fler om vi ska ta in fler elever. Vi är även begränsade av utrymmet i Hammarbybacken och snötillgång. Alla som arbetar med skidskolan jobbar ideellt.

Måste jag vara medlem i Friluftsfrämjandet för göra en intresseanmälan?
Ja, vår verksamhet riktar sig till våra medlemmar. Om du inte är medlem så är du självklart välkommen att bli det. Du är inte garanterad plats i skidskolan för att du betalar medlemsavgiften till Friluftsfrämjandet.

Hur blir jag medlem i Friluftsfrämjandet?

Hur vet jag om mitt medlemskap är betalat?
Det märker du när du gör intresseanmälan. Se annars: https://friluftsframjandet.se/mina-sidor/min-profil/

Är intresseanmälan bindande och är jag garanterad plats?
Nej, först vid betalning i slutet av december är den bindande, givet att du blir tilldelad en plats i skidskolan.

Hur mycket kostar gruppskidskolan?
Se information på förstasidan.

När betalar jag?
När du fått mejl i slutet av december så har du ungefär en vecka på dig att betala.

Jag har inte fått något mejl, har det skickats ut?
Vi kommer skriva på hemsidan när mejlet har skickats ut i slutet av december. Om du inte fått något mejl, kolla om det ligger i mappen för skräppost. Logga också in på Friluftsfrämjandets hemsida och verifiera din mejladress.

Kan syskon och kompisar anmäla sig samma dag?
I intresseanmälan kan du ange vilka andra personer du vill boka tillsammans med. Antingen får alla plats i skidskolan, eller ingen. Du har samma chans att få plats när du anmäler flera personer som när du anmäler en person. Vi försöker i första hand boka in personerna vid samma tidpunkt, i andra hand vid närliggande tider, i tredje hand på samma dag, i fjärde hand på olika dagar och i sista hand får bara vissa plats vid fullbokade kurser.

Ingår skidhyra?
Nej, skid- och snowboarduthyrningen sköts av Skistar som driver Hammarbybacken. Mer information om skiduthyrningen finns på Hammarbybackens hemsida.

Har Friluftsfrämjandet skidskola för personer med funktionsnedsättning?
Ja, bland annat i Flottsbro i Tullinge. Sök på Funktionell skidåkning eller Totalskidskolan.

Varför finns inget telefonnummer där man kan nå er?
Vi som arbetar med skidskolan gör detta ideellt och har andra arbeten till vardags och har därför ingen möjlighet att finnas tillgängliga via telefon. Om du inte hittar svar här så går det att kontakta oss via mejl.

Vad händer om det inte finns någon snö?
Om enbart barnbacken är öppen strävar vi efter att förlägga lektionerna där i den mån det är möjligt. Inställda lektioner på grund av snöbrist vid mer än ett tillfälle återbetalas i proportion till antalet inställda lektioner minus en administrativ avgift på 100 kr. Ingen återbetalning sker om endast ett tillfälle går bort.

Försäljningsvillkor

[Gruppinformation]
[Praktisk information]

Hittar du inte svar på din fråga ovan? Vänligen notera att vi som läser av mejlen jobbar ideellt och hanterar cirka 500 elever varje år, men det går att kontakta om du undrar något.

[Tillbaka till förstasidan]